De Impact van een Moeizame Start op Kinderlijk Gedrag: Ontdek de Sleutel tot Begrip

Wellicht herken je het wel: je bent op je werk en je worstelt al een tijdje met het gedrag van een kind, maar je begrijpt simpelweg niet waar het vandaan komt. Ondanks verschillende benaderingen van jou en je collega’s lijkt niets te helpen.

Je hebt gesprekken gehad met de ouders, en samen proberen jullie een oplossing te vinden die zowel voor het kind als voor jullie werkt. De ouders geven ook aan dat ze thuis tegen vergelijkbare uitdagingen aanlopen en niet goed weten hoe ze ermee om moeten gaan.

Stel je nu eens voor dat dit gedrag verband houdt met de start van het kind? Wat als de sleutel tot begrip daar ligt? Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar een kind dat een moeilijke geboorte heeft gehad en uiteindelijk met behulp van een tangverlossing of vacuümpomp ter wereld is gekomen. Dit kind vertoont regelmatig boosheid en frustratie, vooral wanneer er taken moeten worden voltooid. Hij lijkt nooit iets af te maken, want dan wordt hij alweer boos.

Op zulke momenten lijkt het onmogelijk om tot hem door te dringen. Jullie proberen hem te motiveren om de taak af te maken, want het is belangrijk om ook eens iets te voltooien, toch?

Natuurlijk was het voor hem van levensbelang om geholpen te worden tijdens de geboorte.

Als je kijkt naar de start van dit kind en weet hoe hij ter wereld is gekomen, is het heel logisch dat hij geen taken afmaakt en gefrustreerd raakt. Zijn geboorte was spannend en hij dacht dat hij het niet zou overleven. Bovendien mocht hij de geboorte niet eens zelf voltooien, omdat hij werd gehaald. Dus nu, wanneer er taken moeten worden volbracht, is zijn overtuiging dat het hem toch niet zal lukken. En als deze overtuiging lijkt te kloppen omdat hij de taken niet afmaakt, wordt hij vanzelf boos en gefrustreerd, want hij baalt ervan. Hij wil ze wel afmaken, maar weet niet hoe.

Wat kan helpen, is om de taak samen met hem te doen en hem stap voor stap te coachen, zodat hij ziet dat hij het kan en, nog belangrijker, dat hij het zelf kan voltooien. Erkenning van zijn frustratie en boosheid is ook essentieel in dit proces.

Bij jonge kinderen zie je soms ook dat ze niet durven door een kruiptunnel te gaan. Coach ze erdoorheen, maar laat hen dit op hun eigen tempo doen. Complimenteer hun moed en laat zien dat je begrijpt dat dit spannend is.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Dan is de training het pedagogisch startpunt wat voor jou

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Madelondikkens draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders